Help, ik heb een klacht

Help, ik heb een klacht.

wat vervelend, laten we samen proberen tot en oplossing te komen 


De meeste patiënten zijn tevreden over hun tandarts of tandarts-specialist. Toch kan het voorkomen dat u vindt dat hij u niet goed of onzorgvuldig heeft geïnformeerd of behandeld. Het is belangrijk dat u hier eerst met uw behandelaar over praat en er samen probeert uit te komen.


Als u ergens ontevreden over bent, dan kunt u de volgende stappen nemen:

1 Gesprek met uw tandarts

Vraag om een verhelderend gesprek met uw tandarts. Meestal lost dit al veel op. U kunt aangeven wat u onduidelijk vindt of wat u dwars zit. De tandarts kan nog eens uitleggen waarom hij of zij iets op een bepaalde manier heeft gedaan. Bovendien is het voor de tandarts belangrijk te weten, dat u een probleem heeft. U kunt dan samen zoeken naar een oplossing.


2 Informatie van het TIP

Als u er samen niet uitkomt of u wilt uw klacht met een onafhankelijke partij bespreken, kunt u telefonisch informatie inwinnen bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP), telefoonnummer 0900 20 25 012, € 0,90 per gesprek. Het TIP is opgericht door de KNMT. De TIP-medewerker kan met u meedenken hoe u het beste met uw tandarts in gesprek kunt gaan en geeft u hiervoor tips en handvatten. Het TIP kan ook voor u nakijken of uw tandarts is aangesloten bij de klachtenregeling van de KNMT.


3 Klachtenregeling

Sinds 1 januari 2017 heeft de KNMT een nieuwe klachtenregeling die u als patiënt meer te bieden heeft dan de oude regeling. U kunt hier hulp krijgen bij het oplossen van uw klacht als u er zelf niet uit bent gekomen met uw tandarts.

- De KNMT klachtenregeling is goedgekeurd door de Consumentenbond.

- Uiteraard is onze regeling 100% Wkkgz-proof.

- In de nieuwe regeling wordt u sneller en beter geholpen bij de afhandeling van uw klacht: wij bieden u kosteloos een klachtenfunctionaris aan. Die zal bemiddelen tussen u en de tandarts als dat nodig is en helpt u gedurende het hele klachtenproces.

- Als uw klacht niet wordt opgelost met de hulp van de klachtenfunctionaris, dan kunt u uw klachten laten beoordelen door de Geschilleninstantie Mondzorg. Die instantie kan uitspraken doen over een schadevergoeding.


Kosten

Aan de bemiddeling zijn geen kosten verbonden. Dat geldt ook voor de klachtbehandeling. Als u het TIP belt, betaalt u een vast bedrag per gesprek. Lees hier meer over de: Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (wkkgz) .

Maak gebruik van het klachtenformulier voor patiënten.


Het beste is om als eerste een gesprek aan te gaan met uw tandarts.

De eerste stap kan zijn om de praktijk te bellen 0172 - 21 69 79 of een email te sturen via onderstaand contactformulier.